Teams for elever

Forfatter: Publisert: Updated:

Vi bruker Teams for å lette kommunikasjon mellom skole, lærer og elever. Alle elever har en egen klassemappe hvor du finner informasjon om undervisningen, samt din egen arbeidsmappe som bare du og skolen har tilgang til. I arbeidsmappen kan du også lagre underveisarbeider, inspirasjonsmateriell, lenker og annet.  

HVORDAN KOMME INN I TEAMS første gang; 

  • Først mottar du en e-post fra Microsoft om at du har blitt lagt til på et Team hvor du blir bedt om å laste ned Teams programvare/app til din PC eller mobiltelefon. Last ned, med mindre du har lastet ned tidligere.  
  • Så kommer du til en nettside fra Microsoft hvor du logger på med den e-posten vi har registrert på deg – passordet er det samme som du bruker til e-postkontoen din ellers.  
  • Har du allerede Teams lastet ned har du antageligvis flere bruker-ID’er i Teams – da er det viktig å velge den bruker-ID’en som vi har opprettet for deg på skolen. Se etter Nydalen Kunstskole AS Gjest og velg denne. 
  • Så snart du har mottatt e-posten fra Microsoft er det fint om du logger deg på. Slik at vi kan se at du har kommet inn, ev. hjelpe deg i god tid før semesteroppstart dersom noe skulle være vanskelig.  

OPPGAVE; Så snart du har kommet inn i TEAMS (noen ganger må du logge på flere ganger), finner du klassen din på venstre side av skjermen (kanal). Trykk på denne. Da kan du se etter elevmappen din ved å klikke på navnet ditt. Her legger du så inn et bilde av deg selv som ny samtale og (adder)@NKS Kontor, da ser vi at du er inne i Teams og har lært deg hvordan det fungerer. Her er hvordan;  

  • PC: Trykk Ny Samtale og velg binders, deretter last opp et foto av deg selv 
  • Mobil: Trykk Nytt innlegg og trykk på det lille kameraikonet, ta en selfie eller last opp et foto fra bildearkivet ditt.  

 

UNDERVISNING MED TEAMS og fjernundervisning 

  • I EMNE-mappene finner du oppgaver og innlegg fra lærer og andre elever knyttet til det emnet dere skal jobbe med. Her kan dere skrive kommentarer og spørsmål og laste opp bilder. For å laste opp bilder trykker du på start samtale nederst og du vil få opp diverse alternativer. Trykk på binders-merket og du vil få opp “last ned” fra maskinen.  
  • Det er også i EMNE-mappen at oppkalling til videooverføring vil finne sted for de som jobber hjemmefra. Hvis møtet allerede er i gang vil det vises et kamera-ikon inne i mappen. Trykk “bli med”, skru på kameraet ditt og høyttaler på ikonene som kommer opp. Lærer henter deg inn så snart det er anledning.  
  • Når du er med på fjernundervisning ønsker vi at du er pålogget hele tiden slik at du kan følge undervisningen i klasserommet. Vi ønsker også at du har kameraet vendt mot det du jobber med mens du jobber med oppgavene, slik at lærer kan følge deg gjennom hele undervisningsøkten.  

 

PROBLEMER MED TEAMS – prøv dette først:

Ofte stilte spørsmål: 

“Finner ikke klassen, emner eller mappen min når jeg er i møtet"  Svar: Du har antageligvis kun gått inn via møteinnkallingen og ikke logget på Teams programvaren. Da vil du ikke se noe annet enn møtet, møteinnkallingen som kommer via e-post er en påminnelse om undervisning og beskjed med hva du skal ha klart.  Lurt å logge deg på Teams (programvaren) og finne møte i emnet og trykke delta.

“Ser ikke mappen min" Svar: Mappen kan ha lagt seg som skjult mappe, se om det ligger en blå tekst nederst som heter ‘se alle kanaler/see all channels’. Dersom mappen er helt borte kan man benytte søke-baren øverst og søke etter den spesifikke mappen man trenger, f.eks klassemappen din: 1A-H24 osv. Da kommer man direkte inn i mappen på ‘Innlegg/Posts’ og kan søke på Filer øverst.”

“Ser ikke klassen inne på Teams"  Svar: Du kan være logget inn med en annen konto/mailadresse, da må du trykke logg av først.   Logg av er i sirkel som ligger øverst til høyre, der får du muligheten til å logge av og bytte konto.  Du må være logget inn med den e-postadressen som vi har lagt deg inn med. (Den infoen vi har i vårt kurssystem) .

“Kommer ikke inn på Teams"  Svar: Har du lastet ned programvaren?  Har du logget deg ut fra eventuell jobb-konto, er du innlogget med riktig e-postadresse?  Ditt brukernavn er e-postadressen, passord er ditt eget private passord til den e-postadressen.

“Må ha en kode for å logge meg inn eller e-postadressen er ikke gyldig"  Svar: Du må laste ned Authenticator-app’en.  Det kan også være at du ikke har en Googlekonto eller at diverse innstillinger på telefon/pc ikke godkjenner Teams og Google før du har godtatt dette.

Om du har andre problemer med innlogging gå inn på Microsofts sider:
– Hvorfor har jeg problemer med å logge meg på Microsoft Teams? – Støtte for Microsoft
– Vanlige problemer med totrinnskontroll for en jobb- eller skolekonto – Støtte for Microsoft

“Jeg får ikke bekreftelseskoden. Hva gjør jeg nå?”

Du kan være blokkert på grunn av uvanlig aktivitet. Microsoft arbeider for å beskytte deg, kontoene dine og tjenestene våre ved å vurdere troverdigheten til hver pålogging, registrering eller kundesamhandling. Hvis handlingene utløser varsler eller avviker betydelig fra vanlige mønstre, kan det bli tolket som potensielt risikabel atferd, noe som fører til midlertidig blokk der det ikke blir sendt ut koder.

Ikke foreta overflødige eller gjentakende forespørsler til alternative e-postmeldinger eller telefonnumre, da dette kan føre til at du blir blokkert og mottar bekreftelseskoder.

Det kan være stor kompromittert trafikk som kommer fra din geografiske plassering. For å beskytte deg, kan det heller ikke leveres koder til kontoen din så fort som ønsket. Selv om de er sjeldne, løses disse problemene automatisk etter en viss tidsperiode.

Blokkerer telefonen tekstmeldinger fra ukjente numre? I så fall kan du endre telefoninnstillingene og deretter velge ‘Jeg har ikke en kode’. Da sendes en ny bekreftelseskode.
 Hvis du er i et område der Microsofts SMS-tjenester har begrenset funksjonalitet eller er midlertidig utilgjengelige, kan dette hindre at koden leveres.
 Hvis telefonens meldingsinnboks er full, eller hvis du bruker en meldingsapp som ikke fungerer som den skal, vises kanskje ikke bekreftelses-SMSen. Det kan hjelpe å fjerne lagringsplass eller feilsøke meldings-app’en.

Har du lagt til et VOIP-nummer?
VOIP-nummere kan ikke legges til som en måte å logge på eller få bekreftelseskoder på. Legg til et mobiltelefonnummer.
Sendte e-posten bekreftelseskoden til søppelpost-mappen? Kontroller søppelpost-mappen for en melding fra jobb- eller skolekontoen og bruk koden som sendes til deg. Gyldige bekreftelseskoder kommer fra en @accountprotection.microsoft.com-e-postadresse.
Merk @accountprotection.microsoft.com som en klarert avsender for å motta bekreftelseskoden i innboksen.

Er telefonnummeret eller e-postadressen riktig?
For å holde informasjonen trygg når du logger deg på, vises  bare de to siste sifrene i telefonnummeret eller de to første tegnene i e-postadressen.
Slik ser du om sikkerhetsinformasjonen er riktig:
. Logg deg på sikkerhetsinformasjonssiden med jobb- eller skolekontoen og logg inn.
. Velg ‘Oppdater informasjon’.
. Velg en metode du vet fungerer, eller velg ‘Jeg har ikke noen av disse’ for å erstatte sikkerhetsinformasjonen.

Slutter den alternative e-postadressen din med @outlook.com, @hotmail.com, @live.com eller @msn.com?
I så fall bruker du én jobb- eller skolekonto til å bekrefte en annen jobb- eller skolekonto. Dette kan gjøre det vanskelig å holde oversikt over hvilken konto du er logget på. Når du logger deg på den andre kontoen (for å få koden sendt til denne e-posten), logger de fleste nettlesere deg automatisk ut av den første kontoen (den som faktisk ber om koden).

Slik får du bekreftelseskoden:
1. Bruk en nettleser i personvernmodus/inkognito og logg på med den første kontoen. Dermed kan du forbli pålogget på begge kontoene samtidig.
2. Når du blir bedt om å angi bekreftelseskoden som ble sendt til den alternative e-postadressen, må du ikke lukke nettleservinduet.
3. Åpne et nytt vindu i personvernmodus. Ctrl + Skift + P er snarveien for InPrivate-visning i Microsoft Edge og Internet Explorer. Hvis du bruker en annen nettleser, må du sjekke nettleserens hjelp for informasjon om personvernmodus.
4. Logg på den alternative e-postkontoen i det nye vinduet og se etter meldingen fra jobb- eller skolekontoteamet. Kopier eller skriv ned bekreftelseskoden fra meldingen.
5. Gå tilbake til vinduet som ber deg om bekreftelseskoden. Skriv inn koden og følg instruksjonene.

Kontosikkerhet eller utestenging: Hvis kontoen er flagget for uvanlig aktivitet eller låst av sikkerhetsmessige årsaker, kan det hende at bekreftelsesmeldinger ikke går igjennom før problemet er løst.

 

“Jeg kan ikke logge på etter flere forsøk”

Microsoft Entra godkjenning med flere faktorer oppdager uvanlig aktivitet som gjentatte påloggingsforsøk, og kan dermed forhindre flere forsøk på å motvirke sikkerhetstrusler. Hvis du ved et uhell har gjort mange påloggingsforsøk må du vente til du kan prøve på nytt, eller bruke en annen MFA-metode for pålogging. Hvis du mistenker at noen andre prøver å få tilgang til kontoen din kontakter du IT-administratoren. Feilen kan skyldes skadelig aktivitet, feilkonfigurerte MFA-innstillinger eller andre faktorer. Hvis du vil undersøke nærmere, kan du be en IT-administrator om å se på Microsoft Entra påloggings-logger.

Har du fortsatt problemer med innlogging på Teams eller authenticator-app´en og du har forsøkt det meste av det som står her og fortsatt har problemer, ta kontakt med oss i administrasjonen så hjelper vi deg! 😊

Ring oss på telefonnummer 47 47 19 40. Vårt sentralbord er åpent mandag, onsdag og torsdag fra klokken 11:00-13:00, men er stengt eller har redusert åpningstid i skoleferiene. Eller send e-post til teams@nydalenkunstskole.no, denne besvares fortløpende og vi hjelper deg så fort vi har anledning.

Kommentarer er stengt.