«SLIK GJØR VI DET» ved Nydalen Kunstskole
TEAMS Som elev på billedkunstutdanningen opprettes det en bruker til deg i Microsoft Teams som er skolens undervisnings- og administrative plattform for kommunikasjon mellom elever, skole og lærere.
- Før semesteroppstart får du derfor en epost via Microsoft med velkomstmelding hvor du blir bedt om å laste ned Teams og logge deg på med din egen epost som du benyttet ved søknaden til skolen. For å logge deg på bruker du din egen epost adresse og passordet du bruker til epostkontoen din for å logge deg på. Har du flere brukere i Teams må du velge den brukeren som Nydalen Kunstskole har valgt for deg i Teams.
- I invitasjonen du får via Microsoft ber vi deg laste opp et bilde av deg selv i elevmappen din og @kontor, på den måten ser vi at du har funnet deg vel frem inne i Teams. Bildet du har lastet opp kan brukes til studiebekreftelse som du kan bruke i forskjellige materialbutikker for å få studentrabatt.
I Teams finner du klassemappen med all viktig informasjon fra skolen og fra undervisningen. All kommunikasjon mellom elever og lærer foregår via Teams og innenfor undervisningstiden. I din private elevmappe kan du kommunisere direkte med lærer og med skolen ved å trykke @ og navnet på lærer eller den du ønsker kontakt med elever@nydalenkunstskole.no dersom du ønsker kontakt med administrasjonen eller ønsker å få lastet opp studiebekreftelse i elevmappen din.
Vi ønsker at alle elever bruker elevmappen sin aktivt og hvor fortløpende laster opp bilder av oppgaver du har jobbet med gjennom undervisningsåret, samler skisser og samler inspirasjonsmateriell. Dette blir en fin måte å samle alt du gjør i løpet av skoleåret ett sted som du hele tiden kan ha tilgang til og få oversikt over hva du har jobbet med underveis og som gir lærer bedre utgangspunkt for å veilede deg videre. Ved fravær vil lærer kunne legge ut oppgaver og referanser i emnemappen til deg, slik at du kan få gjort oppgavene på egen hånd. Ta bilde av oppgavene og last opp i din private elevmappe. Slik kan lærer kan se hva du har jobbet med og gi tilbakemeldinger til deg her.
Vi har kun rene oppmøteklasser eller digitalklasser, men ved enkelt gyldig fravær i en oppmøteklasse gis eleven mulighet til å følge undervisningen i klasserommet hjemmefra i Teams, men kan ikke påregne individuell oppfølging/veiledning ila undervisningsøkten som ved oppmøte til undervisning på skolen. I den utstrekning eleven gjennomfører oppgavene fra undervisningsøkten vil dette i noe utstrekning kun telle opp for fraværet. Eleven må selv sørge for å finne oppgaveinformasjonen i emnemappen og eventuelt høre medelever, om noe er uklart. Dette er elevens eget ansvar.
ADGANG Elever får tildelt dørkode som gir adgang til skolen en halv time før undervisning og ett kvarter etter at ateliertiden slutter. På dagtid må alle elever være ute av huset senest innen kl. 16:15 og kl. 21:45 på kveldstid. På lørdager og søndager, innen kl. 20:00. Læreren vil informere om hvilken kode som til enhver gjelder for din klasse. Husk å være tidlig ute slik at du får rigget deg til i god tid før undervisningsøkten begynner. Lærer lukker døren rett etter kl. 09:30 og kl. 18:00 slik at avspenningsøvelsen kan gjennomføres. Er du sent ute må du vente utenfor til øvelsen er gjennomført og lærer kan hente deg inn.
PARKERING Ved skolen er det ordinær gate/beboerparkering og flere parkeringsplasser med lading for elbil i Arups gate og i gatene rundt. For av- og pålessing, er det mulig å kjøre opp til porten og lesse av raskt. Husk å sette på varsellys/lapp på ruten. Elever har ikke adgang til å parkere i bakgården. Plassen her er til varelevering og parkering for skolens administrasjon. Sykkelparkering i bakgården kun i eget sykkelstativ under tak ved kjellertrappen. Er det fullt i stativet må sykkelen låses utenfor skolens bakgård.
OPPBEVARING Alle bør bruke innesko når de er på skolen, men ved semesterslutt har vi storopprydning hvor gjenglemt tøy og sko vil bli kjørt bort. Elever på billedkunstutdanningens 2. år og i veiledning får tildelt oppbevaringsbokser til småsaker som også må tømmes før semesterslutt på sommeren. Ikke la verdisaker ligge i garderoben eller i boksene. Skolen tar ikke ansvar for eventuelt tyveri. Husk derfor å se jevnlig i glemmekassen i inngangspartiet nede. Alt som er gjenglemt blir lagt her, med unntak for mindre verdigjenstander, smykker, briller ol. som oppbevares på lærerværelset.
LAGRING Vi har dessverre begrenset med lagringsplass for underveis arbeider og derfor må alle elever ta med seg arbeidene sine hjem med mindre de er våte, eller det er spesifisert fra lærer at dere skal jobbe videre med arbeidene neste gang. Våte arbeider legges i tørkehyller og tørre arbeider legges flatt i hyllen. De skal ikke rulles sammen og stikke ut av lagringsboksene eller gjemmes andre steder. Alle arbeider som lagres på skolen skal merkes tydelig med navn, dato og klasse. Vi har også transportrør for salg på skolen til oppbevaring og for transport til og fra. Husk å merke transportrørene godt med navn og klasse i begge ender. Som følge av begrenset lagringsplass på skolen er det derfor svært viktig at dere bruker elevmappene i Teams aktivt, og laster opp bilder av hva dere har jobbet med underveis slik at dere ser hva dere har jobbet med gjennom semesteret/undervisningsåret selv om dette ikke er lagret på skolen. Før semesterslutt tømmes elevlageret og alt som er hensatt vil bli kjørt bort. Det er ikke adgang til å oppbevare materialer eller arbeider på skolen over julen eller sommeren. De som har fått tildelt bokser må ta med innholdet hjem før semesterslutt.
BRUK AV MATERIALER OG UTSTYR Vi er en av de få kunstskolene hvor vanlige materialer er inkludert i semesteravgiften. Når du begynner å kjøpe dette selv vil du oppdage at det ikke er billig, det samme gjelder staffelier og annet utstyr. Vi ber deg derfor ha et bevisst forhold til hvordan du bruker materialene, spesielt maling, pensler, medium og lim: Ta små mengder maling på paletten, etterfyll heller ved behov. Ubrukt maling skal tilbake på i malingsbegeret (se nedenfor). Sett alltid pensler i vann når de ikke er bruk og vær nøye med rengjøringen av penslene etter bruk, se penselrens nedenfor. Når du skal bruke tusj eller lim skal dette være fortynnet. Tusj/blekk skal helles tilbake i flaske. Bruk helst klyper til å feste papir på platene, ved bruk av maskeringsteip trenger det kun å festes i hjørnene, dette også ved bruk av «duck teip».
RYDDING I alle atelierene henger det oppslag om hvordan rommet skal ryddes etter bruk. Alle må rydde opp etter seg, tørke bort maling- og kullsøl, vaske av utstyr, rette opp og sette staffelier og materiell tilbake på plass. Hvis dette følges så blir ryddingen en enkel oppgave som ikke trenger ta lang tid, materialer og utstyr blir godt ivaretatt, og det blir et trivelig sted å være. Alle elever må sette seg opp på liste med emner, som ordenselev, se eget oppslag om dette og sammen med medelev sørge for at malesalen forlates ren og ryddig etter undervisningsøkten, se oppslag om dette.
LERRET, TRANSPORTRØR OG MATERIALER På skolen er det mulig å få kjøpt lerret, staffeli, transportrør, maling, pensler, tegneutstyr og blekk. Dette skal tas med lærer i undervisningstiden. Se oppslag på oppslagstavlen for varer og priser. Materialkjøp på skolen betales med kort på skolens betalingsterminal.
GALLERIET i lobbyen Tidvis vil det avholdes utstillinger og arrangementer i galleriet og da må det vises hensyn. Utover skal dette være et hyggelig sted å være i pausene og et sted å spise medbrakt mat. Skolen har ikke egen kantine ettersom det finnes mange cafeer i nærområdet og det er kort vei til nærmeste matbutikk. I skapene og skuffene på kjøkkenet i galleriet finner du servise og bestikk. Fint om dette settes i maskinen til vask etter bruk. Hvis denne skulle være full, så sett den i gang. Såpe finner du i skapet ved siden av. Hvis maskinen ikke er tømt gir du beskjed til en av lærerne. Du kan legge matpakken i kjøleskapet, men det er dessverre ikke plass til at du lar mat eller drikke ligger der over lengre tid. Elever på Billedkunstutdanningen kan la mat og drikke ligge fra den ene dagen til den andre. Klassekaffe og te (husk å merke med navn) kan oppbevares i elevhyllen på kjøkkenet og vi har presskanner til utlån.
VARME Vi holder til i et gammelt hus, og i kalde perioder er det vanskelig å holde høy innetemperatur. Ovnene er elektronisk styrt og står på 20-22 grader vinter, vår og høst og ca 20 grader om sommeren. I kalde perioder må du påregne å ta med varmt innetøy.
OPPFØRSEL Elevene må rette seg etter det som står i dette skrivet, og ikke forstyrre undervisningen unødig. I denne sammenheng har vi innført “mobilfri" sone i malesalene og i gangene utenfor av hensyn til andre elever og for ro over arbeidet. Hvis eleven i alvorlig grad bryter det som står i dette skrivet, forstyrrer undervisningen eller på annen måte utviser en sosial atferd som må regnes som uakseptabel for lærer og andre elever, kan skolen etter skriftlig advarsel utvise eleven fra skolen. I slikt tilfelle kan ikke eleven påregne refusjon av skolepenger.
KLAGEBEHANDLING Muntlige klager på lærere eller læringsmiljøet tas oppmed skolens administrasjon som skal gi en muntlig tilbakemelding på klagen senest innen 14 dager. Muntlige klager skal tas opp med klassens hovedlærer som skal gi en muntlig tilbakemelding på klagen senest innen 14 dager. Hvis klageren ikke finner tilbakemeldingen tilfredsstillende, må klagen sendes skriftlig. Skriftlige klager rettes til skolen og skal være datert og undertegnet. Klager på lærere, læringsmiljø eller medelever vil bli behandlet av skolens ledelse. Arbeidet med klagesaken skal starte snarest mulig og senest 3 uker etter at klagen er mottatt.
FOTOGRAFERING OG SOSIALE MEDIER Vi synes det er flott at dere tar bilder og videoer og deler på sosiale medier, men husk at ikke alle setter pris på å bli tatt bilder av og lagt ut på nett. Så spør gjerne før dere deler. Dersom dere tagger skolen, enten med # eller krøllalfa(at) deler vi gjerne videre i sosiale medier og bruker det i i skolens info og undervisningsmateriell, men vi trenger også å være trygge på at de som er avfotografert synes at dette er greit. Vi forsøker også å kreditere fotograf, men noen ganger glipper det. Legg derfor gjerne inn et vannmerke på fotoet (skriv inn navn) før dere publiser og tagger skolen. Her finner dere oss på Facebook og Instagram.
Hvis dere IKKE ønsker at skolen deler deres innlegg, så må dere ikke taggeskolen.
KONTAKTINFORMASJON Sentralbordet er normalt bemannet mandag, onsdag og torsdag fra kl. 11-13:00. Tlf 47 47 19 40. Vi er alltid interessert i tilbakemeldinger fra elevene og eposter besvares fortløpende, bruk; elever@nydalenkunstskole.no
FERIER Skolen er stengt i vinterferien i uke 8 og 9, i påsken, høstferien i uke 40 og 41 og i juleferien fra og med uke 50. Om sommeren holder vi flere sommerkurs, men utenom kursene er skolen stengt. Sentralbordet vil også være stengt, eller kun sporadisk betjent. Eposter besvares normalt fortløpende. Se også Skoleruten her på våre nettsider.
LITT PRAKTISK