Janicke Schønning

Janicke er en av våre mest kompetente lærere og hun er både billedkunstner og lærer. Utdannet først ved Høgskolen i Oslo, 3-årig faglærerutdanning i estetiske fag, og siden ved Central St Martins College of Art i London hvor hun tok en Bachelor of Fine Art og hun har undervist ved Nydalen Kunstskole siden 2007. I denne perioden også tatt en Master ved Kunsthøyskolen i Oslo.

Som lærer er Janicke opptatt av at elevene skal gjøre erfaringer, det er sansning og persepsjon, det er lek og forståelse. Hun er en sann pedagog og ble ”headhuntet” til Nydalen kunstskole grunnet en stor artikkel i Aftenposten om hennes pedagogiske kunstarbeid på Tegning, form og farge. Hennes styrke er observasjonen, menneske og portrettet, hun formidler form og rom og strekens eget språk.  Hennes elever utvikler selvstendige kunstuttrykk og en sterk integritet innen tegning og maling.

Janicke har siden 2010 arbeidet med det langsiktige landskapkunstprosjektetMORS LAND basert i Nordmarka i Oslo, der hun utforsker fremmedhet og tilknytning til naturen gjennom blekktegning, væravtrykk og tekst. Hun arbeider utendørs i skogen i alle årstider. Materialene er blekk, gouache og papir og motivene varierer i ulike grader av abstraksjon. Frost, regn og naturens nedbrytingsprosess innvirker i billeddannelsen. Janicke har hatt stor suksess med sitt prosjekt. Janicke har tidligere jobbet med tegning og installasjon og med figurative store malerier av kvinner.

Se også hennes egne nettsider www.janickeschonning.net