SØKNAD 3. året – Vår 25

SØKNAD 3. året – Vår 25
Forfatter: Publisert: Updated:

Nydalen Kunstskole tilbyr et påbygningsår (3. året) for de som har gjennomført Billedkunstutdanningen eller har annen tilsvarende bakgrunn. Studiet er rettet mot å introdusere elevene for arbeidet med å etablere og utvikle et profesjonelt kunstnerskap.

Sentrale tema i dette studiet er kunstnerskap og identitet, kombinert med idé og konseptutvikling. I løpet av studieåret vil elevene besøke utstillinger og kunstnere, arbeide med å styrke tekniske ferdigheter og introduseres for og jobbe med sentrale spørsmål knyttet til etablering og utvikling av et profesjonelt kunstnerskap.

Påbygningsåret er lagt opp slik at du kan fortsette rett etter at du har gjennomført den 2-årige billedkunstutdanningen, – eller søke deg tilbake hit for faglig påfyll, ny inspirasjon og kollegialt felleskap, og særlig dersom det er noe tid siden du avsluttet dine studier hos oss.

Klassene forutsetter normalt minst 12 deltagere. Skolens nåværende og tidligere elever prioriteres ved opptak. For eksterne søkere bes fremsendt dokumentasjon på tidligere utdanning fra annet lærested, credo og portfolio/fotomateriell til post@nydalenkunstskole.no, merk epost med søknad 3. året.

 

BAKGRUNN FOR STUDIET

De første 2 årene på billedkunstutdanningen er innover vendt;  vi jobber mye med materialer, med prosessarbeid og med mange ulike oppgaver og innfallsvinkler til kunsten. Til sammenligning er 3. året mer utovervendt, dvs vi retter oppmerksomheten mot omverdenen og for å kunne se vårt eget kunstnerskap i en større sammenheng. 3. året er prosessorientert og lagt opp som en modningsreise med bevisstgjøring av elevene på hvordan de kan jobbe videre på egenhånd med å utvikle et mer profesjonelt kunstnerskap.

 

3. året
Kullene høsten 2019, 2020 og 2021 besøkte Wendimagedin Belete og Helle Kaarem i deres ateliér. Høsten 2022 besøkte klassene Lise Ivarson. I 2023 var vårklassene som begynte i januar på besøk hos Kenneth Blom og høstklassene 2023 på besøk hos Ulf Nilsen.  

 

Undervisningsprogram

I løpet av 3. året jobber elevene med egne prosjekt innenfor kunstnerskap og identitet med selvportrettet som innfallsvinkel. Vi ser på kunsthistorien og trekker linjer videre til samtiden. Det handler om om refleksjon over eget ståsted og å se sitt eget kunstnerskap i en større sammenheng. Å danne et solid fundament for å kunne jobbe videre med tekstarbeid, utvikling av portfolio, utstillingsforberedelse og kuratering, idé- og konseptutvikling og kunst i rom – før undervisningsåret avsluttes med prosjektpresentasjon og publikumsutstilling i Galleri Minneparken, Arups gate 5 eller lokalt i nærmiljøet ditt, der du hører hjemme til daglig. 

Fagplan:

1. Minnebank, tekst og kunstnerbesøk.

2. Selvportrett.

3. Selvportrett fordypning.

4. Komposisjon og serielt arbeid.

Juleferie

5. Figurasjon og det narrative med utgangspunkt i minnebanken.

6. Abstraksjonsprosess og komposisjon.

7. Materiale og kunst i rom.

8. Prosjekthelg: Kuratering, utstillingsbesøk. Alle 3. klasser møtes (alternativt opplegg for de som ønsker fritak fra oppmøte til undervisning på skolen denne helgen)

9.  Ide- og konseptutvikling.

10. Utstilling (presentasjon av visning av eget prosjekt, enten på skolen eller lokalt/digitalt)

På 3. året jobber vi lengre med hvert emne i fagplanen og har langt færre enkeltoppgaver enn de første 2 årene ved skolen. Elevene står mye friere i hvordan de jobber med emnene og det er forventet at elevene jobber selvstendig med skissearbeid og refleksjon rundt emnene. Elevene skal også jobbe fortløpende med å oppdatere og vedlikeholde inspirasjonsmapper, arbeids- og prosjektdokumentasjon,  refleksjon og tekst til egenpresentasjon. Elevene oppfordres til å samarbeide og utveklse ideer og refleksjoner med andre elever på gruppene når de er på skolen og å besøke gallerier og utstillinger i nærområdet utenom det oppsatte programmet på egenhånd.

Studietider Våren 2025 

Vi har satt opp en digital helgeklasse med 1 oppmøtehelg og resten av helgeundervisning i Teams. 

Forhåndsopptak

Avgangselever høsten 24 som søker seg til 3. året  får opptaksgebyret trukket fra på vårens semesteravgift dersom de søker innen 1. november 2024. Etter dette åpnes tilsøksning for eksterne og tidligere elever.

 

Søknad 3-året

1Velg ønsket undervisningstid/klasse
2Personalia
3Hensikt og motivasjon for å søke
4Studiekontrakt og aksept av betingelser
5Innbetaling av oppstartsgebyr
  • * Det er forventet at ateliertiden før/etter undervisning nyttes til å jobbe videre med oppgaver fra undervisningen til refleksjon, skisser og ev egenstudier. Ateliertiden er også en fin tid å bli kjent med de andre elevene fra klassen, uansett om man går i en oppmøteklasse eller er digitalelev. Elevene fra de digitalklassene oppfordres spesielt til å fortsette å ha teams oppe etter undervisningsslutt for holde kontakten seg i mellom i ateliertiden. De som er flinke til å ta ateliertiden i bruk og som jobber videre mellom undervisningsøktene vil naturlig nok ha et annet utbytte og en annen annen faglig utvikling og modning, enn de elevene som ikke gjør det, selv om ateliertiden ikke er obligatorisk eller det blir ført fravær. Vi erfarer at noen elever først tar i bruk ateliertiden når det nærmer seg semesterslutt og det er gjene de samme elevene som synes at semesteret har gått alt for fort og at de har hatt mindre utbytte av undervisningen enn de som har tatt ateliertiden aktivt i bruk helt fra begynnelsen av. Dagklassene har ateliertid etter undervisningsslutt fra kl. 13:30 til 16:00. Helgeklassene har ateliertid fra kl. 17-20:00. Kveldsklassene har ateliertid før undervisningen fra kl. 16-18:00. Fjernundervisningselevene tilbringer ateliertiden sammen i Teams.

Kommentarer er stengt.